Jakie substancje odżywcze powinny zawierać odżywki na przyrost masy mięśni?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Węglowodany

  • Należą one organicznych związków chemicznych zbudowanych z atomów węgla, wodoru i tlenu. Węglowodany zostały podzielone na kilka grup ze względu na różną zawartość jednostek cukrowych w cząsteczkach. I tak wyróżnia się :
  • monosacharydy (jednocukry), najczęściej nazywane cukrami prostymi ;
  • disacharydy – dwucukry (sacharoza, laktoza, maltoza, celobioza, rutynoza) ;
  • trisacharydy – trójcukry ;
  • polisacharydy, czyli wielocukry (skrobia, glikogen, celuloza, pektyna, chityna).

Dlaczego suplementacja odżywkami na przyrost masy jest tak skuteczna?

Jak wygląda suplementacja, w której stosouje się odżywki na przyrost masy mięśniowej?

Węglowodany to przede wszystkim bogate źródło energii – a do zbudowania jednej cząsteczki białka konieczne są aż 4 cząsteczki energii. Dlatego właśnie węglowodany powinny stanowić nawet do 85% objętości odżywki na masę. Są one niezbędnie nie tylko w czasie wysiłku fizycznego, ale również w procesie regeneracji włókien mięśniowych. Najszybciej na organizm działają cukry proste, które przekształcane są w glukozę. Węglowodany złożone stanowią źródło energii o długim działaniu, które utrzymuje się przez cały czas trwania treningu. Monosacharydy znajdziemy przede wszystkim w owocach, cukry złożone w warzywach, ziarnach zbóż, roślinach strączkowych, nasionach i orzechach.

  • Cukry posiadają wiele funkcji niezbędnych do utrzymania prawidłowej pracy organizmu :
  • zapasową – magazynują energię,
  • transportową oraz budulcową,
  • hamują krzepnięcie krwi,
  • stanowią źródło energii zarówno dla organizmów żywych jak i roślin,
  • wykazują właściwości odżywcze.

Rola węglowodanów w sportach siłowych takich jak kulturystyka, diecie oraz odżywkach na przyrost masy.

Cukry to dla kulturysty źródło energii i siła pozwalająca na dłuższe i intensywniejsze treningi. Spożycie węglowodanów nie powinno przekraczać granicy ok. 55 % wszystkich spożytych kalorii w ciągu dni, czyli ok 4,5- 6,5 g wagi ciała dziennie. Do dziennego spożycia węglowodanów należy zawsze wliczać również te spożyte w formie odżywki na przyrost masy mięśniowej, spożywanej jako uzupełnienie diety lub nawet jako zamiennik jednego z posiłków, np. posiłku potreningowego.

Jaki rodzaj węglowodanów w odżywkach na masę jest najlepszy?

Spożycie dużej ilości węglowodanów zalecane jest wśród kulturystów tylko po treningu, co pozwala na szybszy proces regeneracyjny organizmu. Taki posiłek powinien składać się przede wszystkim z węglowodanów prostych, które ulegają szybkiemu wchłanianiu oraz trawieniu. Dieta kulturysty musi zostać tak ułożona, aby uwzględniony został wpływ innych składników odżywczych na wchłanialność węglowodanów. Do grupy składników wpływających na wolniejsze przedostawanie się węglowodanów do krwi należą błonnik (można go znaleźć w owocach, warzywach, płatkach), tłuszcze oraz białka.

W kulturystyce uzupełnieniem braków węglowodanów w diecie są suplementy diety. Wśród nich wymienić można przede wszystkim carbo, dekstrozę oraz odżywki masowe węglowodanowo-białkowe typu gainer. Gainery uważna są w kulturystyce za najbardziej typowe i podstawowe odżywki na masę.

Carbo to mieszanka węglowodanów złożonych oraz prostych cechujących się różnymi indeksami glikemicznymi. To preparat witaminowo-mineralny dla sportowców wielu dyscyplin, których organizm zostaje poddany ciężkiemu wysiłkowi. Pozwala na utrzymanie węglowodanów na stałym, poziomie eliminując jednocześnie efekt zmęczenia oraz znużenia.

Dekstroza – czy można ją zaliczyć do odżywek na masę ?

  • Przykładami odżywek masowych typu carbo :
  • ACTIVLAB CarboMax Energy,
  • BIOGENIX Carb Bx,
  • FITMAX Carbo,
  • HITEC Carbo Plus,
  • OLIMP Carbo,
  • PVL NUTRIENTS Iron-Ade Carbo Load,
  • ULTIMATE Carbo Booster.

Dekstroza zalicza się do cukrów prostych. Pozytywnie wpływa na bilans energetyczny organizmu (umożliwia intensywniejszy wysiłek, poprawia wytrzymałość i wydolność organizmu) oraz na podniesienie poziomu insuliny w organizmie, co wiąże się z funkcją transportową kreatyny oraz aminokwasów. Ponadto dekstrozę można stosować jako dodatek do innych suplementów, np. kreatyny, aminokwasów, HMB – lub osobno jako odżywkę węglowodanową, która zapewnia szybki przyrost masy mięśni.

  • Przykłady odżywek zawierających czystą dekstrozę :
  • ACTIVITA Dekstroza Powder,
  • OLIMP Dextro Juice Dekstroza,
  • TREC Dekstroza,
  • VITALMAX Dextroza.

Odżywki węglowodanowo-białkowe typu gainer również stanowią uzupełnienie diety w węglowodany w sportach takich jak kulturystyka. Zawartość cukrów w takich suplementach waha się w granicach od 50-90%. Nowsze gainery w swoim składzie posiadają dodatkowe składniki, które podnoszą wartość danego produktu i poszerzają jego pole działania. Wówczas szybkość z jaką budowana jest masa mięśniowa jest jeszcze większa, a wypracowana muskulatura jeszcze trwalsza.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*